آموزش محتوای سئو شده
محتوای سئو شده چیست؟ آموزش نوشتن محتوای مناسب برای سئو رادزاد
کاربران معمولا پاراگرافها را برای رسیدن به سوال خود اسکن میکنند. سعی کنید اطلاعات کلیدی و اساسی را در ابتدای پاراگراف در اختیار کاربر قرار دهید. از زیاده گویی و تعارف در تولید محتوا بپرهیزید و مستقیم سر اصل مطلب بروید. بک لینکها به لینکهایی اشاره دارند که از سایتهای دیگر به وبسایت شما ارجاع میدهند. این لینکها به عنوان یکی از اصول نوشتن محتوای سئو شده بوده و نشانه ای مثبت در جستجوگرها محسوب میشوند.
راه دیگر پی بردن به کلمات کلیدی متشابه استفاده از ابزارهایی مانند LSI Graph می باشد. این ابزار کلمات کلیدی متشابهی را به شما پیشنهاد می دهد که از آنها می توانید در متن محتوا استفاده کنید. این ابزار بر خلاف بسیاری از ابزارهای معروف در این زمینه، از کلمات کلیدی فارسی نیز پشتیبانی می کند. یکی از ابزارهایی که میتوانید برای بررسی و شناسایی PBNها استفاده کنید، Ahrefs است. با استفاده از این ابزار، میتوانید به راحتی اطلاعاتی مانند Referring Domains (دامنههای ارجاعدهنده) و ترافیک سایتها را بررسی کنید. کلیدواژههای با رقابت کمتر را انتخاب کنید تا ریسک شناسایی کاهش یابد.
برای اینکه در نتایج سرچ گوگل، با عبارات بیشتری رتبه بگیرید نیاز به عبارات کلیدی بیشتر و نیاز به محتواهای سئو شده بیشتر دارید. یعنی به جای اینکه همیشه سعی کنیم محتواهایی را تولید و سئو کنیم که رقابت شدیدی در سئو آنها وجود دارد ، به تولید محتوا بر روی عبارات کلیدی تمرکز میکنیم که رقابت چندانی روی آنها وجود ندارد. اگر دوست دارید در در مورد lsi بیشتر بدانید ، توصیه میکنم ویدیو زیر را که بخش هایی از وبینار تحقیق کلمات کلیدی است را با دقت نگاه کنید. در نگاه اول از نظر کسانی که پروژه سئو انجام نداده اند، لانگ تیل کیورد ها خوب نیستند و کلمات کلیدی خیلی بهتر هستند. برای مثال به طور کلی ما قصد داریم با کلمه کلیدی “سئو” در گوگل رتبه بگیریم. یک محتوای بهینه باید چند کلمه باشد؟ این مقدار بستگی به رقابت در صنعت شما دارد، اما به طور کلی محتواهای طولانیتر (بالای ۱۰۰۰ کلمه) معمولاً بهتر عمل میکنند.
آیا شما حاضرید چنین آدرس صفحهای را برای دیگران بفرستید؟ این مسئله کوچک و ساده میتواند در اشتراکگذاری مقالههای ما تاثیر زیادی داشته باشد. پس مهم است که آدرس صفحه را بهگونهای بنویسیم که هم کاربر و هم موتورهای جستجو آن را راحت بخوانند و موضوع آن را تشخیص دهند. در آدرس صفحات میتوانیم به صورت هدفمند از کلمه کلیدی هم استفاده کنیم که تاثیر مثبتی در سئوی محتوای متنی هم دارد. تحقیق کلمات کلیدی بخش بسیار بزرگ و مهمی از فرایند سئو و بهینه سازی محتوا است. در این مقاله نمیتوانیم به صورت کامل به تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم اما برخی از تکنیکهای آن را مرور میکنیم. یکی از سادهترین راهها برای پیدا کردن کلمه کلیدی، پیشنهادات گوگل و جستجوهای مرتبط گوگل است.
باید قبل از هرگونه اقدام به تولید محتوا، ساختار محتوایی سایت استخراج گردد. باید در ابتدا صفحات بنیادی و صفحات فرعی یا کوچکتر را مشخص کنید تا بتوانید با یک ساختار مناسب بین آنها لینک ایجاد کنید. صفحه بنیادی موضوع اصلی را پوشش میدهد (کلیدواژههای کوتاه، اساسی و با تعداد جستجوی بالا). و صفحات فرعی (کلیدواژههای جانبی، عمدتا دو یا چند کلمهای و با تعداد جستجوی کمتر)، وارد جزئیات مربوط به زیردستههای آن موضوع میشوند (کلیدواژههای دُم دراز). تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سنگ بنای یک استراتژی سئوی محتوای موفق است.
کافی است موضوعی که میخواهیم در مورد آن تولید محتوا کنیم را در گوگل بنویسیم تا گوگل کلمههای کلیدی مرتبط را به ما نشان دهد. برای اینکه بتوانید محتوایی که تولید میکنید در نتایج اول گوگل دیده شود باید تمام اصول سئو داخلی یا on page seo در آن رعایت شده باشد. با افزایش بازدید سایت تان خود به خود درآمدتان افزایش پیدا میکند و تاثیر مثبتی روی کسب و کارتان دارد. محتوای سئو شده محتوایی است که تمام فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت در آن به صورت کامل رعایت شده باشد. همان طور که میدانید مهمترین فاکتور در سئو و بهینه سازی سایت تولید محتوا هدفمند و جامعه است.
در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد بهینهسازی محتوای وبسایت برای سئو پاسخ میدهیم. میتوان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرمهای برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهرهگیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبطترین تبلیغات هدفمند کلیدواژهای را با توجه به کمپینهای فعال کسب و کار به کاربران نمایش میدهد. این پلتفرم با شبکهای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجارهای همکاری میکند. قبل از تولید محتوا، نگاهی به نتایج جستجو در گوگل بیندازید تا بفهمید کاربران بیشتر به دنبال چه نوع محتوایی هستند و سپس محتوای مناسب با آن نیت را بنویسید.
همچنین در بسیاری از ابزارها نظیر گوگل آنالیتیکس کدگذاری آدرسها باعث بروز مشکلات در تنظیم گزارشات میشود. به طور کلی بنا بر تجربهی ما آدرس فارسی و انگلیسی مزایا و معایب خود را دارند و اینکه آدرس صفحات فارسی یا انگلیسی باشد به انتخاب شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید که یک صفحه بنیادی خوب باید دارای یک موضوع اساسی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از حوزههای اصلی فعالیت کسب و کار شما داشته باشد. توانایی گوگل در تمایز قائل شدن بین کلمات جستجو شده را جستجوی معنایی (Semantic Search) مینامند. این توانایی با انتشار بروزرسانیهای رنک برین (RankBrain) و مرغ مگسخوار (Hummingbird) در الگوریتم گوگل انعکاس بیشتری پیدا کرد.
فرض کنید در حال سئو یک صفحه هستید و میخواهید با کلمه “ماتریکس” رتبه بگیرید. و در آخر برای این که جذابیت محتوای خود را چند برابر کنید، میتوانید از داستانها، مثالها، تجربههای شخصی و… استفاده کنید. در ادامه مثالی از نحوه شناسایی پرسونای مخاطبان و چگونگی کسب اطلاعات، بیان شده است. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهرهگیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیکهای صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. باید دقت داشته باشید که از کلمات تکراری و یا کلمات کلیدی بهصورت تکراری برای تصاویر استفاده نکنید. اکنون اگر کلیک راست کرده و روی گزینه “Inspect” کلیک کنید مشاهده میکنید که در پایین صفحه مشخصشده است این عنوان دارای تگ H1 است.
اگر محتوای خود را با دستور زبان درهم و نادرست بنویسید، و خواننده به اعتبار شما شک می کند. 80 به 20 فکر کنید، اجازه دهید دیگران 80٪ مواقع همانطور که شما گوش می دهید صحبت کنند، و شما نیز در 20٪ موارد دیگر صحبت کنید. برای تسلط واقعی بر فن کلام نوشتاری، از نگارشی که شما را خوشحال میکند، صرف نظر از اینکه برایتان درآمد داشته باشد یا خیر، استقبال کنید. تا زمانی که اولین دورهای ویرایش خود را انجام نداده اید، هیچ پاراگرافی ننویسید. بانس ریت به درصد افرادی گفته میشود که از یک صفحه از سایتی دیدن کرده و از سایت خارج میشوند. استفاده از مالتی مدیا باعث می شود تا بانس ریت (Bounce Rate) سایت شما کاهش یابد.
بکلینک به لینک خارجی گفته میشود که وبسایتهای دیگر به طرف وبسایت شما ایجاد میکنند و اعتبار و قابلاطمینان بودن محتوای آن را اثبات میکند. گوگل بر اساس تعداد و کیفیت بکلینکهای دریافتی صفحات وب، رتبه آنها را در صفحه نتایج ارتقا میدهد. بههمین دلیل هرچه بتوانید بکلینکهای بیشتری برای وبسایت دریافت کنید، احتمال قرار گرفتن در جایگاههای بالای SERP بیشتر است. تا این بخش آموختید روش ایدهپردازی و پیدا کردن موضوع در تولید محتوای سئو شده چیست و حالا باید یاد بگیرید چطور این موضوعات را به کلمه کلیدی تبدیل کنید. «عبارت یا کلمه کلیدی» (Keyword | Keyphrase) به کلمه یا گروهی از کلمات گفته میشود که کاربران اینترنت از آنها برای جستجوی موضوعات در موتورهای جستجو استفاده میکنند.
Call to action یا فراخوانی به اقدام المانی است که کاربران را به انجام اقداماتی نظیر مطالعه بیشتر، دانلود، خرید، ثبت نام و … تشویق میکند. فراخوانی به اقدام باید مرتبط با صفحهای که کاربر در حال خواندن آن است باشد. صفحات فرعی یا خوشه های فرعی، صفحاتی هستند که موضوعات زیردستهای مربوط به صفحه بنیادی را پوشش میدهند. این صفحات معمولا شامل مطالبی هستند که یک موضوع را با جزئیات مورد بررسی قرار میدهند. هیچ کس آنها را نمیخواند ، هیچ ترافیکی از صفحه نتایج سرچ گوگل ندارند و هبچ ترافیکی از صفحات دیگر سایت شما هم به آنها منتقل نمیشود.
یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی توجه به سوالاتیست که کاربران در گوگل پرسش کرده و گوگل آنها را در کادر People Also Ask نمایش می دهد. تقریبا اغلب شما می دانید که می بایست از کلمات کلیدی اصلی صفحه در عنوان و هدینگ H1 آن استفاده کرد. نکته مهم در اینجا اینست که استفاده حداقل یک بار از همین کلمات کلیدی اصلی در چند پاراگراف ابتدایی متن نیز به همان اندازه مهم است. هنگام ساخت PBN باید به تنوع در انتخاب دامنهها، استفاده از سرورهای مختلف، جلوگیری از لینکسازی مصنوعی و حفظ کیفیت محتوای سایتها توجه کنید. خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند. نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین میکرد، اما الزاماً به رتبهی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمیشد.
فراموش نکنیم که استفاده زیاد از کلمه کلیدی در هدینگها میتواند باعث جریمه ما توسط گوگل شود. برای اینکه از هدینگها به نحو احسن استفاده کنیم، میتوانیم سؤالات کاربران که دارای کلمه کلیدی هستند را در هدینگها بیاوریم. توجه کنید که کلمات کلیدی از لحاظ میزان رقبا با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید بر اساس شرایط سایت خود و رقبای فعال، پله پله کلمات مناسبی را انتخاب و برای آنها تولید محتوا کنید. ممکن است گاهی اوقات یک کلمه کلیدی برای نتیجه گیری بسیار سخت باشد و در نتیجه نتوانید بین وبسایتها رتبه خوبی را کسب کنید؛ پس هوشمندانه کلمه کلیدی انتخاب کنید. محتواهای جامع اگر به اندازه و واقعا کامل باشند، قطعا کاربر پسندتر هستند. پس محتواهای جامع را صرفا برای نوشتن موضوعاتی که گنجایش دارند در نظر بگیرید.
اما اگر کلمات کلیدی وجود داشته باشد، این فرصت را در اختیار دارید. این تحقیق کلمه کلیدی به طور گسترده بر تحقیقات شما تأثیر می گذارد، همچنین، راه های دیگری را نیز کشف خواهید کرد که مخاطب هدف شما برای موضوع بتوانند از آن برای جستجو استفاده نمایند. استفاده از فهرست مطالب به کاربران در مرور و پیدا کردن اطلاعات مدنظرشان کمک میکند. سعی کنید هدینگهای نوشته شده به صورت شفاف درباره بخش مربوطه توضیح دهند که درباره چیست. منظور از سرعت سایت مدت زمان لازم برای بارگذرای کامل سایت در مرورگرهایی نظیر کروم و سافاری است. سرعت کم سایت باعث از دست رفتن کاربران، کاهش رتبه، افزایش نرخ پرش و کاهش فروش میشود.
در این مقاله می خواهم به شما آموزش بدهم که چگونه یک محتوای سئو شده برای سایت تان بنویسید تا بتوانید در نتایج اول گوگل دیده شوید. محتوای کاملی که به جنبههای مختلف موضوع میپردازد در اغلب موارد رتبه بهتری در صفحه نتایج میگیرد. علت این موضوع را میتوان در پوشش بهتر موضوع، دادن اطلاعات بیشتر به رباتهای جستجو و احتمال دریافت بکلینکهای بیشتر توسط این محتواها خلاصه کرد. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغدهنده» به کاربران ارائه میشود. نمونهای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده میکنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل میشود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «الگوریتم های گوگل در سئو — معرفی و بررسی جامع الگوریتم ها با مثال» ـ مرتبط است.
شما در keyword planner میتوانید بجای landing سایت خودتان، landing page رقبا را قرار بدهید. با این توضیحات، در اینجا 42 نکته مهم نگارش برای هر نویسنده محتوا در هر نوع شرکت، از طراحان نرم افزارهای میلیاردی گرفته تا شرکت های محلی کنترل حملات، ارائه شده است. چه بخواهید نرخ تبدیل ایجاد کنید، چه خواهان ایجاد آگاهی از برند یا هر چیز دیگری ، نوشته شما باید دارای اعتبار (و اصالت) باشد. هیچ دلیلی برای نوشتن یک مقاله ۳۰۰۰ کلمه ای وجود ندارد، وقتی بتوانید نتیجه ای مشابه را از یک مقاله ۱۵۰۰ کلمه ای به دست بیاورید. از تیترها و زیرتیترها برای تقسیم بندی محتوا استفاده کنید و سعی کنید محتوای خود را به بخشهای کوچک و قابل فهم تقسیم کنید. چون هنوز تقاضایی وجود ندارد که کسب و کارها برای تصاحب سهم بیشتری از آن، با یکدیگر رقابت کنند.
اگر لینکهای PBN سمی به وبسایت شما اضافه شدهاند، میتوانید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید. این ابزار پیشرفته به شما اجازه میدهد لینکهای مخرب را نادیده بگیرید تا تأثیری روی پروفایل لینک شما نداشته باشند. اگر سایتها بهصورت مکرر و غیرطبیعی به یکدیگر لینک دهند یا همه لینکها از یک IP یا هاست مشترک باشند، این موضوع مشکوک خواهد بود. ایجاد یک استراتژی لینکسازی دقیق و هدفمند که با نیازهای سایت شما هماهنگ باشد. یکی از فاکتورهای مهم در سئو، اعتبار دامنه (Domain Authority) است که با تعداد و کیفیت لینکهای ورودی تقویت میشود. PBNها میتوانند با استفاده از دامنههای منقضیشده با اعتبار بالا، به سایت اصلی شما اعتبار بیشتری ببخشند.
در صورتی که تمایل ندارید از ویدیوها استفاده نمایید، در ادامه صفحه، متن آموزش را مطالعه نمایید. در این مرحله توجه داشته باشید که انتخاب موضوع و عنوان جذاب اهمیت بسیار زیادی داشته و یک هدینگ ۱ جذاب تاثیر مستقیمی بر کاربران دارد و سبب افزایش ورودی صفحات میشود. توجه داشته باشید همیشه نباید تلاش کنید تا به هر طریقی کلمات کلیدی را در بخشهای مختلف محتوا قرار دهید. شما باید به اندازه و به صورت اصولی و طبیعی این کار را انجام دهید تا هم کاربر از محتوا زده نشود و هم گوگل این حرکت شما را به عنوان تخلف و سئو کلاه سیاه شناسایی کند. برای شروع فرایند سئو کردن محتوا، اول باید موضوعی را انتخاب کنیم که مرتبط با حوزه فعالیت ما باشد و مخاطبان هدف ما به دنبال آن باشند.
اسکیماهای متنوعی برای مطالب، ویدئوها، پادکست ها، محصولات، دستور تهیه غذا، نقدها و دیگر انواع محتوا وجود دارد. تمام منابع سرور در اختیار شماست و به راحتی میتوانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.امنیت، سرعت و پایداری بالا برای میزبانی پروژههای بزرگ. یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسیهای بیشتر از یکهاست ابری. سایتهایی که طراحی، قالب یا ساختار ظاهری مشابهی با یکدیگر دارند، ممکن است توسط گوگل بهعنوان بخشی از یک شبکه خصوصی یا PBN شناخته شوند. یکی از بزرگترین خطرات استفاده از PBN، احتمال شناسایی شدن توسط الگوریتمهای گوگل است. گوگل سیاستهای سختگیرانهای علیه تاکتیکهای سئو کلاه سیاه، از جمله PBN، دارد.
ابتدا همه عنوان ها را بنویسید (به یاد داشته باشید که از کلمات کلیدی هدف در آنها استفاده کنید)، و هر قسمت را به ترتیب انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان از کلمات کلیدی مورد نظر به صورت پررنگ و بولد استفاده کنید. و suggest keyword هایی که به شما میدهد، کلمات کلیدی هستند که رقیب شما روی آنها کار میکند و این کلمات در آن حوزه کاری، بسیار مناسب هستند. من تقویمهای محتوا را در بخشهای سه ماهه میسازم، و در ابتدای هر چرخه، جستجوهای تازهای برای کلمات کلیدی انجام میدهم. برچسب اوپن گراف (og tag) سبب میشود که محتوای شما در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک شناخته شده و به اشتراک گذاشته شود. این نوع از برچسب شامل اطلاعاتی از محتوا است که تعیین میکند در صورت به اشتراک گذاری آن در شبکههای اجتماعی، چه عنوان و تصویری برای پیشنمایش محتوا نمایش داده شود.
کاری که اکنون انجام دادید میتواند در سئو محتوای شما بسیار تأثیرگذار باشد. چراکه بهتر است اولین کلمه کلیدی عنوان و پاراگراف ما شامل همان کلمه کلیدی باشد که در اینجا همان کتاب اثر مرکب است. در اینجا قصد داریم در محیط واقعی وبسایت فرایند تولید محتوا را انجام دهیم. در اینجا برای فروش و معرفی این کتاب در وبسایت محتوا تولید میکنیم. دلیل انتخاب این کتاب این است که ما از تمامی شما کاربران عزیز ابزار وردپرس درخواست میکنیم که در اولین فرصت این کتاب را تهیهکرده و مطالعه کنید. این کتاب فوقالعاده به شما میآموزد که مجموعهای از روشها و عادتهای کوچک هستند که نتایج خیلی بزرگی را رقم میزنند.
معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم کارایی خود را از دست میدهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود. جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع). به ما بپیوندید در این دوره جامع تا دانش سئوی خود را به یک شیوه مؤثر و تأثیرگذار تبدیل کنید. این استراحت در اواسط هفته، ذهن را شاداب و شفاف نگه میدارد، و به گردش کار مثبت و در نهایت رضایت کاربران منجر میشود.
تردیدی نیست محتوایی که فقط متن خالی باشد باعث خستگی کاربر می شود. در هر جایی که می بینید توده متن هست، تصویر قرار دهید، هر جایی که نیاز به انتقال بهتر مطلب است، از ویدیو استفاده کنید. به گفته مت کات یکی از مدیران گوگل، آدرس 3 یا 5 کلمه ای برای گوگل مطلوب است. همچنین وجود کلمه کلیدی در url ضروری است، اگر از url های انگلیسی استفاده می کنید، باید ترجمه کلمه کلیدی اصلی را در آن بکار ببرید. در واقع سئو و بهینه سازی محتوا زمانی معنی پیدا میکند که ما محتوای خود را برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه کرده باشیم. استفاده از کلمات کلیدی قوانین و قواعد خاصی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
البته من پیشنهاد می کنم بیشتر از سایت یوتیوب استفاده کنید و وارد این سایت شوید و از ویدیو های آن برای انتخاب یک موضوع استفاده کنید. مطابق این آموزش تقریباً تمامی موارد مربوط به سئو خوب را رعایت کردهایم. بهعنوانمثال ما در اینجا “کتابهای دارن هاردی” را وارد میکنیم .این میتواند بسیار خوب و مفید باشد. چراکه ممکن است شما تعداد دیگری از کتابهای دارن هاردی را موجود داشته باشید و اگر در همین قسمت “کتاب” را وارد کنیم، همین را در محتوا به شما پیشنهاد میکند و شما آن را انتخاب میکنید. در مرحله بعد ما قصد داریم از هدینگ 3 استفاده کنیم .توجه داشته باشید که زیرمجموعه هدینگ 2 میباشد و نسبت به هدینگ 2 کماهمیتتر است. مثلاً در اینجا برای هدینگ 3 عبارت ” این کتاب چاپ دهم خود را رد کرد” را نوشتهایم که نسبت به دیگر هدینگها دارای اهمیت کمتری است.
تصویر بالا، فقط بخشی از پیشنهاداتی است که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد. البته این ابزار در زبان فارسی خیلی کاربردی ندارد اما هدف در اینجا ایدهپردازی است و Answer The Public به شما کمک میکند ایدههای جدید پیدا کنید. در بخشهای بعدی، هریک از مراحل بالا و اقدامات لازم برای هرکدام را بهطور دقیق بررسی میکنیم. ابتدا بهسراغ اقداماتی میرویم که قبل از نوشتن محتوا باید انجام دهید و کار را با تهیه فهرست از موضوعات مهم آغاز میکنیم. زمانی که شما این کار را انجام دهید در زیر تصویر عبارتی نوشته خواهد شد.
این کار، ارزش مطلب و کار شما را نشان می دهد و به کلمات کلیدی مناسبی که می خواهید بر اساس آنها شما را رتبه بندی کنند کمک می کند. نردبان قصد دارد به شکلی حرفهای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. میخواهیم با طراحی وبسایتهای کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفهای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفهای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. دادههای ساختاریافته (Structured Data) به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.
حالا که یاد گرفتید محتوای سئو شده چیست و اهمیت آن را در بهبود رتبه وبسایت و تجربه کاربری درک کردید، بدون معطلی به سراغ بررسی اصول تولید محتوای سئو شده میرویم. اگر میپرسید مراحل نوشتن و تولید محتوای سئو شده چیست باید گفت میتوان این مراحل را در دو دسته اقدامات لازم قبل از نوشتن محتوا و بعد از نوشتن آن خلاصه کرد. این جنبه به طور کلی بهبود کیفیت محتوای ارائه شده به کاربر را تحت پوشش قرار میدهد. این اقدامات شامل مواردی چون خوانایی متن، طول مقاله، پوشش کامل موضوع و استفاده درست از تصاویر و ویدیو است. هر محتوایی میتواند از لحاظ کیفیت مورد سنجش قرار بگیرد و در نهایت، این کاربر است که تصمیم میگیرد کدام نوشته و محتوا به بهترین شکل نیازهایش را برآورده میکند. در صورتی که تنها هدف شما تولید محتوا برای کاربران باشد و به نکات سئو بیتوجه باشید محتوای تولید شده توسط شما به شکل زیر خواهد بود.
در ادامه تکنیکهای ساده سئوی محتوا را بیان میکنیم که به شما کمک میکند حتی در کلماتی که رقابت بالایی دارند، رتبه بگیرید. قبل از انتشار هر نوع پستی در وبسایت، می بایست ابتدا از نیت اصلی کاربران برای پیدا کردن محتوای پست مورد نظرتان آگاه شوید. به عبارت دیگر می بایست بفهمید که کاربران از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما چه قصدی داشته و به دنبال چه نوع محتوایی هستند. سئو چیست؟ سئو یا Search Engine Optimization به فرایند بهینه سازی وب سایت گفته می شود با این هدف که وب سایت ما بیشترین حضور را در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. فرایند سئو دارای مراحلی است که این مراحل را در حالت کلی می توان به سه قسمت سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی تقسیم بندی کرد.
برای ادامه مسیر ، مقالات استقلال مالی سایت بهارمن را مشاهده کنید. پس تولید محتوای جامع به ما کمک میکند که سریعتر به اهداف خودمان (کسب رتبه و بازدید بیشتر) برسیم. مثلاً فردی به دنبال قیمت روز بیت کوین است، مقاله 3000 کلمهای ما در این مورد را نمیخواند. در این حالت، باید در دو خط نیاز کاربر را رفع کنیم و نیازی به نوشتن مقاله جامع نیست. با این اوصاف، محتوای سئو شده، محتوایی است که با هدف کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو نوشته شده است.
یعنی باید موضوعاتی را بیابیم که مشتریان احتمالی ما آن را در گوگل سرچ میکنند و ما میتوانیم از طریق آن موضوعات، بازدید بگیریم. برندها با تولید محتوا تا از طریق آن محصولات و خدمات خود را معرفی و تبلیغ میکنند و بهطور همزمان به سوالات مخاطبان پاسخ میدهند. بهعنوان مخاطب ممکن است این محتوا را در محلها و موقعیتهای مختلفی ببینید. مثلا در بیلبوردهای تبلیغاتی کنار اتوبان یا زمانی که خسته از سرکار برمیگردید و چشمتان به بنرهای کوچک بالای صندلیهای قطار در مترو میافتد. نیازی به گفتن نیست که احتمالا هرچه بیلبوردها خوش آب و رنگتر باشند یا متن داخل آنها بیشتر جذبتان کند، نام برند یا محصولات و خدمات آن بهتر در ذهنتان میماند. جدول زیر، دیدگاه کاملی از آنچه باید برای تولید محتوای سئو شده انجام دهید، به شما نشان میدهد.
یکی دیگر از بحثهای رایج در تحلیل سئو سایتها، طبقهبندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقهبندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح میکنند. پیش از نگارش هر متنی میبایست از راههای مختلف نیاز مخاطب را بسنجید و سوالاتی که در آن زمینه دارند را استخراج کنید. سعی کنید در متن خود به این نیازها پاسخ دهید و از زیادهگویی و در اصطلاح آب بستن به متن بپرهیزید. یکی از مواردی که سبب شد که بازاریابی محتوا در 20 سال گذشته به اوج خود برسد، افزایش سئو است. وبلاگها این امکان را برای همه فراهم کردند که ناشر باشند، از جمله خود برندها.
نه اینکه تولید محتوا را متوقف کنید، بلکه سرعت تولید محتوا را کاهش و آپدیت محتوا را افزایش دهید. به این کار اصطلاحا “تحقیقات کلمات کلیدی” یا Keyword Research گفته میشود. در این بخش به توضیح بخش های مختلف و اصطلاحات مختلف مربوط به کلمات کلیدی میپردازیم تا ادامه بحث را بهتر و عمیق تر درک کنید و بتوانید استفاده کنید. سایت های زیادی هستند که بهترین محصول و خدمات را عرضه می کنند اما برنامه ای برای محتوا ندارند، در نتیجه جایگاهی هم در گوگل نخواهند داشت. یکی دیگر از روشها برای انتخاب موضوع استفاده از سایت های اشتراک ویدئو مثل آپارات، یوتیوب، نماشا و… است.
با رعایت نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما یک نمونه مقاله سئو شده خواهید داشت. مطمئن باشید اگر چک لیست سئو محتوا را به درستی اجرا کرده باشید، رتبه خوبی خواهید گرفت. شما می توانید برای تولید محتوا سایت خود از خدمات تولید محتوا وب پویا نیز استفاده کنید. تیم تولید محتوا وب پویا با رعایت تمامی نکات سئو، کار تولید محتوا سایت شما را انجام میدهد. بعد از اینکه محتوا تولید کردید به دنبال این نباشید که فقط با تولید محتوا می توانید به نتایج اول گوگل برسید. البته اگر محتوای سئو شده تولید کنید ممکن است در یک سری کلمات کلیدی راحت رتبه بگیرید.
یکی از کاربردهای مهم تگهای هدینگ، بخش بندی محتوا و آسان کردن دسترسی کاربران به بخشهای مختلف محتوا است. همچنین مقالاتی که دارای تگهای هدینگ هستند، عملکرد بهتری نسبت به سایر مقالات دارند. علاوه بر این، از تگهای هدینگ برای بهبود سئو متن محتوا هم استفاده میشود. عنوان اصلی اولین بخشی از محتوای ما است که کاربر بعد از وارد شدن به سایت میبیند. بهتر است که عنوان اصلی را جذاب بنویسیم تا کاربر با آن ارتباط برقرار کند.
لینک های داخلی موجب ایجاد ارتباط معنایی بین محتوای صفحات مختلف سایت می گردند و این مسئله به گوگل کمک می کند تا مفهوم هر صفحه را بهتر درک کند. در هنگام لینک دادن به دیگر صفحات سایت از انکر تکست های مرتبطی استفاده کنید تا پایشگرها درک بهتری از محتوای صفحه لینک شده به دست بیاورند. اگر نگاه دقیقی به جزییات آیتم ها کنید، مشاهده می شود که گوگل در تلاش برای پاسخ به این سوال کاربران است. این الگو به شما اعلام می کند که برای نوشتن یک محتوای خوب با عنوان سئو داخلی چیست، می بایست پاسخ جامع و واضحی به این پرسش بدهید. یک قانون کلی وجود دارد که همواره بخش مهم یک محتوا همانیست که در ابتدای آن قرار دارد. بنابراین با این کار می توانید نشانه هایی به موتورهای جستجو بدهید که کلیت محتوای صفحه را به خوبی درک کنند.
این بدان معناست که برای یک کلمه کلیدی معین، گوگل به دنبال معنای عمیق تر پرسوجو خواهد بود و نه فقط به دنبال کلمات کلیدی با مطابقت دقیق. شما به عنوان یک کپی رایتر سئو موظف هستید که کلمات کلیدی مرتبط را در محتوای خود اضافه کرده تا در این فرآیند به آنها کمک کنید. نکته جالب اینجا است که احتمالا حدود ۸۰ درصد این صفحات در گوگل ثبت و ایندکس میشوند. یعنی با این سرعت بالای انتشار محتوا در ایران شما مجبور هستید محتوای سئو عالی و بروز تولید کنید. اگر میخواهید در هر کلمه کلیدی در گوگل رتبه بگیرید باید با اصول روز سئو محتوایی و تولید محتوا آشنا باشید.
همه این ها اهمیت مفاهیمی همچون تولید محتوا و سئو سایت، بازاریابی محتوا را نشان می دهد. استفاده از کلمه کلیدی و مفاهیم مرتبط در توضیحات متا باعث میشود که گوگل بهتر موضوع محتوای ما را متوجه شود. توضیحات متا فقط برای بیان خلاصهای از محتوا نیست و مثلاً برای صفحه محصولات، میتوانیم قیمت یا ویژگی و جزئیات محصول را هم درج کنیم. زمانی که کاربر عبارت مدل مانتو را سرچ میکند دنبال خواندن یک مقاله بلند و بالا از نکات مهم هنگام خرید نیست! به همین ترتیب برخی از کلمات باید ویدیو یا پادکست داشته باشد تا بتواند رتبه خوبی در گوگل کسب کند. موضوع جذاب ترغیب کنندهتر هست و میتواند کاربران بیشتری را به خود جذب کند.
هرچه کلمه کلیدی رقابتیتر باشد و وبسایتهای بیشتری بر اساس آن محتوا تولید کنند، در اصطلاح سئو رتبه گرفتن برای آن سختتر است. حساب کاربری رسمی کسب و کار در شبکههای اجتماعی و خصوصا بخش نظرات بهترین منبع برای پیدا کردن موضوعات موردبحث کاربران و مخاطبان هدف کسب و کار است. از این طریق میتوانید موضوعاتی را که کاربران در مورد آنها سوال دارند پیدا و یادداشت کنید. شبکههای اجتماعی بهدلیل ماهیت تعاملی خود معمولا نظرات صادقانهتر و دقیقتری در اختیار شما قرار میدهند. «پرسونا» (Persona) به طرح اولیهای گفته میشود که بر اساس ویژگیهای اصلی، علاقهمندیها، نقاط قوت و ضعف مخاطبان هدف ساخته میشود. با کمک اطلاعات موجود در پرسونای مخاطب هدف کسب و کار میتوانید حدس بزنید مخاطب شما بیشتر برای چه موضوعاتی جستجو میکند و علاقه دارد در مورد چه مسائلی بداند.
این فرصت را برای تسلط بر سئو و ارتقاء شیوههای بازاریابی دیجیتال خود از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله مهارت های لازم برای شروع محتوا نویسی؟ را مطالعه فرمایید. همیشه یک گوشه دنج پیدا میکنم و شروع به نوشتن میکنم و یک موسیقی ملایم در پس زمینه دسکتاپ همراهیم میکند. محتوای خود را به طور منظم بررسی کنید تا تعیین کنید چه بخش هایی عملکرد پایین تری دارد و نیاز به بررسی و بروزرسانی دارد. موسیقی می تواند به جریان یافتن کلمات کلیدی کمک کند، پس سعی کنید از آن کمک بگیرید.
یوهانس گوتنبرگ که در سال اختراع 1440 دستگاه چاپ را ثبت کرد منجر به ایجاد جزوه و بروشورهایی شد که محصولات را به بازار ارائه میکردند. همچنین، بنجامین فرانکلین کتاب «سالنامه ریچارد بیچاره» را منتشر کرد که برای ترویج تجارت رو به رشد چاپ شده بود. در سال های 1920 تا ،1940 با ظهور رادیو به عنوان یک روش ارتباطی محبوب، تولید محتوا را به یک سمت جدید سوق داد. ابزارهای سئو مانند Google Analytics، SEMrush و Ahrefs داده ها و اطلاعات خوبی در خصوص عملکرد محتوا ارائه می دهند. از این ابزارها برای پیگیری عملکرد محتوا و درک رفتار مخاطبان استفاده کنید. بینش هایی که از این ابزارها به دست می آورید، کمک به جهت دهی برنامه تولید محتوای شما می کند.
در این پاراگراف نیز کلمه کلیدی یعنی کتاب اثر مرکب را رنگی میکنیم. توجه داشته باشید که در هر پاراگراف کلمه کلیدی جذاب را برای خودتان ایجاد کنید. محتوای سئو شده شما آماده است؛ دکمه انتشار را بزنید و منتظر بمانید تا گوگل داوری خود را شروع کند. مطمئن باشید اگر محتوای عالی نوشته باشید و تمام نکات را درست و دقیق اجرا کرده باشید، حتماً جایگاه خوبی را به شما اختصاص میدهد. گوگل یک سری برچسب خاص دارد که به آن دادههای ساختاریافته میگویند. دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند.
در حقیقت پرسونا به شما کمک میکند حدس بزنید مخاطبان هدف کسب و کار شما زمانی که بهطور مستقیم در مورد محصولات و خدماتتان جستجو نمیکنند، به دنبال پیدا کردن چه اطلاعاتی هستند. افرادی که بیان میکنند نمیتوانند تولید محتوا کنند باید بدانند که برای هر چیزی امکان تولید محتوا وجود دارد. لینکهای داخلی آن دسته از لینکهایی هستند که درون وبسایت شما قرار دارند و تأثیر بسیار زیادی در سئو وبسایت شما دارند. کدام محتوا برای سئو بهترین است؟محتواهایی که به نیاز کاربران پاسخ میدهند، بهروز هستند و از کلمات کلیدی مناسب استفاده میکنند، شانس بیشتری برای رتبهبندی بهتر دارند. ابزارهای سئو محتوا به شما کمک میکنند تا محتواهای باکیفیتی تولید کنید که در نتایج جستجو رتبه بالاتری بگیرند.
بهترین سئوکار آذربایجام غربی