مجوز تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو چیست؟ بررسی انواع سبک تیونینگ در خودروها مجله پدال

شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. اسپلیتر در سپر جلویی خودرو نصب می شود و همان طور که از نامش پیداست، وظیفه تقسیم کردن و شکافتن هوای برخوردی به خودرو از روبه‌رو را برعهده دارد. مهم ترین دلیل استفاده از این قطعه، جلوگیری از ورود حجم بالایی از هوای جلو خودرو به زیر خودروست تا همان طور که گفته شد، از ایجاد آشفتگی در زیر خودرو و تولید نیروی رو به بالا در این قسمت جلوگیری شود.

در این مدل، درب‌ها بجای بازشدن از طرفین، به سمت بالا باز می‌شوند. نوعی تقویت کننده برق خودرو وجود دارد که موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت می‌شود و از سوی دیگر مناسب کسانی هست که بروی خودرو سیستم و یا نورهای زنون بسته و برق زیادی را از خودرو می‌کشند. این قطعه افت ولتاژ برق خودرو را که بر اثر مصرف بی‌رویه سیستم و نورهای زنون از برق خودرو می‌باشد، جبران کرده و نور خودرو را افزایش می‌دهد . این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژه‌ای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده می‌کنیم.

با باز شدن سقف این خودرو‌ها، هوای آزاد در ماشین به گردش درمی‌آید. ازاین‌رو علاقه‌مندان به سانروف به طور دستی این ویژگی را برای ماشین خود ایجاد می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید. موتور در حالت روشن بسیار پر سر و صدا و ممکن است از چند کیلومتری نیز صدای آن به گوش برسد. دلیل این صدای زیاد عدم وجود اگزوز در این موتورهاست و دود با یک سر اگزوز ساده به بیرون هدایت می‌شود.

در موارد دیگر می‌توان با ایجاد دوگانگی میان رنگ‌های سقف و بدنه خودرو به زیباسازی آن کمک کرد. اینکار می‌تواند با استفاده از برچسب‌های مخصوص و یا تغییر رنگ خودرو یا بدنه صورت بگیرد. در مواردی گاها این دوگانگی رنگ‌ها در تولید ماشین‌هایی مانند دوج چلنجر به صورت پیش فرض وجود داشته است. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود.

واضح است که وقتی نوبت به هزینه‌های تنظیم می‌رسد، هزینه زیاد است. هنگامی که آنها شروع کردند، بسیاری از تازه واردان به تیونینگ معتاد می شوند. اگر بعد از فیلم شیک، مثلاً آینه های بیرونی یا نورپردازی به محدوده تنظیم اضافه شوند، حتی این هزینه ها همچنان قابل کنترل است. اما واضح است که اگر یک کارگاه تخصصی استخدام کنید هزینه بیشتری خواهد داشت. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که اندازه‌گیری‌های تنظیم بر اجزای دیگر تأثیر می‌گذارند، بنابراین یک اندازه‌گیری تنظیم اغلب به دیگری نیاز دارد. به همین دلیل قبل از بردن خودروی خود به کارگاه تیونینگ باید با چند متخصص مشورت کنید و پیشنهادات مختلفی دریافت کنید.

پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند. تیونینگ ماشین علاوه بر ویژگی های ظاهری، شامل انواع خدمات برای ارتقای ویژگی های فنی خودرو و بهبود تجربه رانندگی نیز می‌شوند. خودرو های ایرانی یا خارجی از هر نوع و مدلی که باشند همواره از لحاظ فنی و یا ظاهری امکان تغییر یا ارتقا را خواهند داشت و می‌توانند بر طبق سلیقه و نیاز کاربران شخصی سازی شوند.

همان‌طور که مشاهده کردید، راه‌های زیادی برای ارتقا یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید. با این حال می‌توانید لامپ های داخلی را کاملا تعویض کنید و از انواع لامپ های LED و غیره استفاده نمایید. بهتر است چراغ های عقب و جلو را همزمان تغییر دهید تا ظاهر خودرو یکدست و زیبا شود. توجه داشته باشید که تیونینگ سپرهای خودرو معمولاً یک فرایند شخصی و سلیقه‌ای است و سعی کنید بر قوانین و مقررات مربوط به تغییرات خودرو در منطقه خودتان پایبند بمانید. همچنین، توجه به تعادل بین ظاهر و عملکرد خودرو نیز بسیار مهم است تا تغییرات انجام شده بر روی سپرها همچنان ایمنی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار ندهند.

برای تغییر چراغ‌ها، هم می‌توانید رنگ آن‌ها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغ‌های زنونی استفاده کنید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید کاسه چراغ و گرافیک داخلی آن را نیز تغییر دهید. یکی از بحث‌های جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

به عنوان مثال اگر بخواهید سیستم صوتی خودروی خود را ارتقا دهید، بسته به تعداد ویژگی ها و آپشن هایی که از این سیستم انتظار دارید قیمت تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید که لاستیک های خیلی پهن به علت ایجاد اصطکاک بالا با سطح جاده سوخت بیشتری مصرف نموده و سرعت خودرو را کاهش خواهند داد. این لاستیک ها برای رانندگی در جاده های خاکی و یا لغزنده مناسب هستند و برای رانندگی روزمره در سطح شهر بهتر است از مدل های ساده‌تر استفاده شود. متأسفانه، به دلیل محدودیت‌های قانونی در استفاده از چراغ‌ها در برخی مناطق، تعدادی از تغییرات چراغ خودرو مانند رنگ غیرمجاز، تاریک کردن چراغ‌ها و… ممکن است غیرقانونی باشند. قبل از انجام هرگونه تغییرات در چراغ‌های خودرو، بهتر است قوانین محلی مربوطه را مورد بررسی قرار دهید و با مقررات و محدودیت‌های مربوطه آشنا شوید.

در خودروهای شاسی‌بلند مانند BMW x4 تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام می‌شود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود. در اثر تغییر قطر لوله اگزوز و تغییر زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور خودرو است. این تغییرات می‌توانند باعث خروج سریع‌تر گازهای تولیدشده در موتور و حبس و خروج یک‌باره دود و گازها از موتور خودرو شوند. هدف از تیونینگ خودرو اینست که با تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو، ظاهر خودرو را زیباتر، پر ابهت تر و جذابتر کنیم همچنین با تغییراتی در موتور خودرو راندمان موتور را افزایش دهیم.

تغییرات در داخل کابین، مانند نصب صندلی‌های ورزشی، سیستم‌های صوتی پیشرفته، و دکوراسیون داخلی نیز بخش دیگری از تیونینگ است. ساده‌ترین کاری که مالک غیرحرفه‌ای یک خودرو می‌تواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفه‌ای این کار را بسیار مفصل‌تر انجام می‌دهند. تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستم‌های اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده می‌کنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است.

در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. این ارتقاها می‌توانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفاده‌های خاص بهینه‌سازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری موتور است. این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند.

به طور کلی، تیونینگ شیشه خودرو می‌تواند به ظاهر و عملکرد خودرو شما تغییراتی بدهد و امکاناتی مانند حفاظت از حریم خصوصی، کاهش انعکاس نور، محافظت از حرارت و اشعه ماوراء بنفش را به شما ارائه دهد. برای نصب فیلم‌های تیونینگ شیشه خودرو، بهتر است به متخصصین مجرب و معتبر مراجعه کنید تا نصب صحیح و باکیفیت انجام شود. لازم به ذکر است که تیونینگ چراغ خودروها ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. برای انجام تغییرات در چراغ‌های خودرو، بهتر است به کارگاه‌های تخصصی و فنی مراجعه کرده و با استفاده از متخصصان مجرب این کار را انجام دهید. هزینه تیونینگ چراغ‌ها با توجه به نیاز و علاقه شما می‌تواند بسیار متغیر باشد و نمی‌توان برای آن میزان مشخصی از هزینه را بیان کرد. در موارد دیگر که می‌تواند هدف شما از تیون کردن سقف بهبود ایرودینامیک و وزن خودرو باشد، از مواد سبک‌تر و مقاوم‌تری برای ساخت سقف استفاده می‌شود.

با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدل‌های پایه و ارزان‌تر با محدودیت‌های زیادی عرضه می‌شوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که می‌توان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخه‌های مختلفی دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین بهبودهای خودرو به لاستیک‌ها مربوط می‌شود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند. لاستیک‌های کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند.

اما این کار را می توان بدون افراد مشهور و در مقیاس کوچکتر نیز انجام داد. این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. از نظر فنی پیچیده ترین و همچنین بهترین راه برای پایین آوردن خودرو، استفاده از سیستم تعلیق کویل اور است که به عنوان تعلیق پیچی نیز شناخته می شود. برای مثال، سیستم تعلیق BILSTEIN B16 یا BILSTEIN EVO T1 coilover . کمک فنرها یا صفحات فنری دارای رزوه ای هستند که تیونرها می توانند از آن برای تنظیم دقیق پایین آمدن استفاده کنند. بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند.

به همین خاطر می‌توان رینگ و لاستیک‌های حرفه‌ای و باکیفیت را از برخی شرکت‌ها تهیه کرد. چنین رینگ‌هایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو می‌شوند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملا لازم و ضروری است. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. البته در انواع مدل های خودروهای ب ام و  امروزی همگی دارای توربوشارژ می باشند. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ تعبیر می‌شود.

موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات فنی محسوب می شود که از قطعات جزئی تشکیل شده است. بسیاری از افراد هنگامی که واژه تیون فنی را می شنوند، تصور می کنند فقط موتور خودرو ارتقا می باید. در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند. یکی از معیار های تنظیم موتور به طور کاملاً کلاسیک، افزایش ظرفیت سیلندر است. در این حالت مخلوط هوا و سوخت بیشتری را می توان در سیلندر های بزرگتر نسبت به سیلندرهای کوچکتر سوزاند و این موضوع افزایش قدرت موتور را فراهم می کند.

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، به بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف تیونینگ خودرو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود. تعویض سپر جلو و عقب خودرو با توجه به نوع خودرو یکی دیگر از روش های تیون ظاهری می باشد که با توجه به ابعاد و مدل خودرو انجام می شود.

دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با مکانیک خودرو را با شما به اشتراک می گذارم. اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

به مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحات در بخش‌های مختلف خودرو گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد، افزایش قدرت، بهینه‌سازی مصرف سوخت و یا تغییر ظاهر خودرو انجام می‌گیرد. این تغییرات می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی از جمله موتور، سیستم تعلیق، سیستم اگزوز، بدنه و ظاهر خودرو باشند. تیونینگ ظاهری خودرو بر روی ارتقای جنبه‌های بصری و زیبایی خودرو تمرکز دارد. این نوع تیونینگ می‌تواند شامل نصب کیت‌های بدنه، رینگ و لاستیک‌های جدید، رنگ‌آمیزی مجدد و نورپردازی‌های مدرن باشد. کیت بدنه شامل نصب سپرهای جدید، اسپویلرها، رکاب‌های جانبی و سایر قطعات است که به خودرو ظاهری اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر می‌بخشند. این تغییرات می‌توانند علاوه بر زیبایی، به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک کنند.

ارتقا سیستم اگزوز اتومبیل از طریق حذف انباره، کاهش طول لوله اگزوز، بالا بردن کیفیت لوله اگزوز، اضافه کردن هدرز اگزوز و خالی کردن کاتالیزور انجام می شود. نمی توانیم به طور قطع بگوییم که مفهوم تغییر و توسعه خودرو ها چه زمانی در علاقه مندان به خودرو متولد شد اما چیزی که مسلم است، این است که این روند هنوز هم وجود دارد. هدف از پیشرفت صنعت خودرو سازی، برآورده کردن نیاز اولیه افراد برای راحتی و عملکرد بهتر است. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آن‌ها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد. البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمان‌پذیری خودرو شود.

اما یکی از راه‌های ساده و جذاب تیونینگ می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین باشد. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسه‌ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می‌تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. در تیونینگ فنی می‌توان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشه‌های طرفین غیر از شیشه جلو استفاده می‌کنند.

جامعه تیونینگ در آلمان در حال رشد است، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه های تیونینگ در حال افزایش است. در نمایشگاه‌های بزرگ، مانند نمایشگاه خودروی اسن، تنها خودروهای تیونینگ تماشایی نیستند که مخاطبانی را از آلمان و خارج از کشور جذب می‌کنند. تیم های مسابقه ای و رانندگان برجسته از سری های مختلف موتوراسپرت نیز خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. همین امر در مورد Tuning World Bodensee، دومین پرچمدار صحنه آلمان نیز صدق می کند. این رویداد تیونینگ، از جمله، با یک برنامه حمایتی گسترده و فرصت‌های متنوع برای مشارکت، نامی برای خود دست و پا کرده است.

همراه اسپلیتر که در واقع یک ورقه نصب شده در زیر پوسته سپر است، قطعه ای دیگر نیز قرار دارد. ولی همان میزان نیروی Down Force ایجاد شده نیز به پایداری بیشتر خودرو کمک شایانی می کند. کاناردها در صنعت خودروهای مسابقه ای از پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن ساخته می شوند تا نسبت وزن به ابعاد آن در عدد کوچکی باقی بماند. این بالچه ها معمولا به صورت مثلثی ساخته می شوند و به شکلی طراحی شده اند که به خوبی به بغل سپرها متصل شوند. کاناردهای دوتایی از یک کانارد کوچک در زیر و کانارد بزرگ تر در بالا تشکیل می شوند. برای درک بهتر واژه های اسپلیتر و کانارد به توضیحات زیر قابل استفاده علاقمندان می باشد.

یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. معمولا هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممکن است موجب کاهش چالاکی و افزایش مصرف سوخت ‌شود. این می تواند عملکرد ماشین شما را با تغییر تنظیمات روی واحد کنترل موتور شما بهبود بخشد.

علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنیداز شما سپاسگزاریم. رپنیک، بزرگترین وبسایت درباره دیتیلینگ ، از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاسگزار است.

قطعا هر راننده‌ای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلی‌ها را داشته باشد. یکی دیگر از بخش‌هایی که به لوکس کردن فضای داخل کابین خودرو در این بخش کمک فاحشی می‌کند، افزودن مانیتور به پشت کلاهک‌های صندلی‌های جلو می‌باشد. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لوله‌های استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود. قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصل‌های گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای راننده‌های امروزی یکی از مهم ترین آپشن‌ها برای یک خودرو می‌باشد. هشت سال سابقه کار در حوزه تعمیرات خودرو  موتورسیکلت از جمله مکانیکی و تعمیر موتور و گیربکس خودرو ، جلوبندی ماشین ، دیاگ زدن و ...

این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانه‌‌ای تادندان‌مسلح را به نمایش می‌گذارد. همچنین علاوه بر ویژگی های صوتی می‌توان مانیتور هایی را به پشت صندلی های جلو و برای استفاده سرنشنیان عقب قرار داد تا در طول سفر بتوانند فیلم تماشا کنند. تمام این تغییرات به کمک تیونینگ سیستم صوتی ماشین امکان پذیر است و روی اغلب خودرو ها امکان پیاده سازی آن وجود دارد. در آخر، تیونینگ سیستم صوتی خودرو، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدار‌ترین انواع خدمات تیونینگ ماشین است که اغلب رانندگان به خصوص برای خودرو های داخلی این تغییر را انجام می‌دهند. امروزه اغلب خودرو ها به صورت پیش فرض دارای سیستم صوتی هوشمند با انواع امکانات جانبی در کنار پخش موسیقی هستند. این امکانات شامل یک مانیتور لمسی یا دکمه‌ای برای راننده با قابلیت مسیریابی، مکالمه و بسیاری امکانات دیگر است.

چراغ‌های یک خودرو در واقع بخش مهمی از فیس و صورت خودرو می‌باشند. همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. صاحبان خودرو اغلب شروع به تغییر ظاهری با رینگ های اسپرت می کنند. طیف محصولات زیبا سازی رینگ و لاستیک ماشین ها به نسبت وجود مدل های گوناگون، متنوع است. در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد.

برای مثال، ممکن است از فیبرکربن، آلومینیوم، یا فولاد ضد زنگ استفاده شود. این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن می‌شوند.همچنین، استفاده از مواد مقاوم‌تر می‌تواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود. در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود. البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود .

در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقه‌مندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص به‌عنوان خروجی کار است. پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقه‌ای مخصوصا مسابقات دریفت شکل‌گرفته است؛ علاوه‌بر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود.

این باعث بهبود دینامیک رانندگی و حداکثر سرعت ممکن در پیچ ها می شود. با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد. تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. افزودن مانیتور به پشت کلاهک‌های صندلی‌های جلو یکی از کارهایی است که سبب لوکس کردن فضای داخلی خودرو می‌شود.

به این ترتیب سیستم تعلیق هیدرولیک هندلینگ را بهبود می بخشد و در عین حال مقاومت هوا را کاهش می دهد. در برخی از سیستم ها، سیستم تعلیق همچنین می تواند به طور خودکار فاصله از زمین را با سطح جاده تنظیم کند. این سیستم ها همراه با یک سیستم حسگر پیچیده، بی نظمی های جاده را تشخیص می دهند. سیستم تعلیق قبل از اینکه وسیله نقلیه از روی آنها عبور کند، با تنظیم میرایی چرخ ها به بهترین شکل ممکن، با بی نظمی های جاده تنظیم می شود. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد.

دیفیورز یک جز مکانیکی بوده که برای بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو در قسمت عقب و پایینی سپر نصب شده و جریان هوای زیر ماشین را تنظیم می کند. تیون سقف خودرو به مجموعه ای از تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی سقف خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل نصب سانروف، تغییر رنگ سقف و استفاده از چسب های ویژه باشند. سانروف و قابلیت باز و بسته شدن آن به رانندگان و سرنشینان امکان استفاده از هوای آزاد در فصل های گرم تر را می دهد و به زیبایی خودرو کمک می کند. به عنوان مثال، استفاده از چسب های سیاه برای ماشین های سفید یکی از رایج ترین روش های تیونینگ سقف خودرو است.

همچنین، جنبه‌های ظاهری مانند بدنه، رنگ، رینگ‌ها و اسپویلرها نیز ممکن است تغییر کنند تا خودرو ظاهری جذاب‌تر و منحصربه‌فرد داشته باشد. تیونینگ می‌تواند به‌منظور استفاده در مسابقات، نمایشگاه‌ها و یا حتی استفاده روزمره انجام شود و معمولاً توسط علاقه‌مندان به خودرو و متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکت‌های تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و می‌توانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونه‌ای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلب‌توجه می‌کند و متمایز است.

در هر صورت، ترافیک عمومی دور نگه داشته می شود و برای یک بار هم که شده مقررات ترافیک جاده ای نقشی کم یا اصلاً ایفا نمی کند. همه روزهای پیست به ابزار پیست نیاز ندارند، یعنی خودرویی که مخصوص این کار تنظیم شده است. اساساً هر کسی که می تواند یک ماشین تیونینگ شده رانندگی کند می تواند شرکت کند. Trackdays به طور منظم در بسیاری از مکان های آلمان برگزار می شود. اگر می‌خواهید دریفت کردن را یاد بگیرید، یا از قبل می‌دانید که چگونه، اگر ساییدگی لاستیک را معطر می‌دانید، اگر می‌خواهید کمی آدرنالین ترشح کنید، این مکان مناسب شماست. برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه می‌شود به مغازه‌ای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد.

به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاه‌تر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود.

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. تیونینگ خودرو شامل تغییرات و بهبوداتی است که بر روی خودرو اعمال می‌شود تا ظاهر و عملکرد آن را بهبود بخشد. این تغییرات ممکن است شامل تغییر رنگ خودرو، نصب بدنه‌های بیرونی، بهبود عملکرد موتور، تیونینگ سیستم تعلیق و ترمیم داخلی خودرو باشد. تیونینگ خودرو به مالکان خودرو امکان می‌دهد تا خودرو را به سلیقه خود شخصی‌سازی کنند و آن را به یک خودروی منحصر به فرد و مورد علاقه تبدیل کنند. در تیونینگ خودرو خود به قوانین مصوب کشور خود توجهات ویژه‌ای داشته باشید تا خدایی ناکرده متحمل جریمه و دردسرهایی ازین قبلی نباشید.

در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود. هم چنین، باید توجه داشت که تیونینگ خودرو باید با رعایت قوانین و مقررات و استاندارد های ایمنی انجام شود. در برخی کشور ها و مناطق، تغییراتی مانند تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های غیرمجاز یا تغییراتی که به افزایش سطح صدا منجر می شود ممنوع است و ممکن است منجر به جریمه یا مشکلات قانونی شود. به علاوه، باید توجه داشت که تیون ممکن است بر روی گارانتی خودرو تاثیر بگذارد و در برخی موارد منجر به انقضای گارانتی شود. برای تیونینگ موتور خودرو می‌توان حجم موتور را افزایش داد و با روش‌هایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود.

اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید بهتر است کار خود را از بخش‌هایی همچون لاستیک، ECU، سیستم تعلیق و ترمز آغاز نمایید. در حقیقت بهتر است همیشه لاستیک را به عنوان نقطه شروع تیونینگ خود در نظر بگیرید زیرا تأثیر زیادی روی سواری دارند. همچنین تیون ECU نیز راهکاری ارزان‌قیمت است که بهبود قدرت پیشرانه را به همراه دارد. فقط باید این کار را در مراکز معتبر انجام داد تا مشکلی برای سیستم‌های الکترونیکی خودرو به وجود نیاید. با اینکه تغییرات زیبایی‌شناسی می‌توانند شامل انتخاب رنگ جدید برای خودرو باشند اما تیونینگ خودرو نیز با همین هدف انجام می‌شود. اضافه کردن توربو یا سوپرشارژر به پیشرانه می‌تواند به تمایز صدا و عملکرد خودرو کمک کند.

یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. تیون سیستم تعلیق یک تیون فنی خودرو است که می تواند هندلینگ و کیفیت سواری خودرو شما را بهبود بخشد. این کار را می توان با اصلاح اجزای سیستم تعلیق مانند فنر ها، شوک ها و پایه ها انجام داد. می توانید با تغییر تراز چرخ های خود، تنظیم سیستم تعلیق را انجام دهید.

اینجاست که انواع خدمات تیونینگ خودرو به کار شما می‌آیند و می‌توانید برای ایجاد انواع تغییرات در خودروی خود به مراکز معتبر و متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. در ادامه بررسی خواهیم که خدمات تیونینگ ماشین چیست و شامل چه مواردی می‌شود. واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید. این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید.

جلوپنجره‌های بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند. می‌توان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. همانطور که می‌دانید تعداد اگزوز های خودرو می‌تواند نشانه‌ای برای قدرت موتور خودرو باشد و همچنین بر روی صدایی که در هنگام گاز دادن از موتور خودرو می‌آید نیز موثر واقع شود. به همین دلیل برخی از رانندگان تمایل دارند شکل ظاهری قسمت خروجی اگزوز ماشین را خود را تغییر دهند تا هم ظاهر آن زیباتر شود و هم صدای خروجی از موتور در هنگام گاز دادن تغییر کند. داوود قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا اعلام کرد که هرگونه دست‌کاری در سیستم موتور و ارکان خودرو ممنوع است. همچنین مواردی چون پایین آوردن ارتفاع خودرو، استفاده از رینگ و لاستیک اسپورت، نصب آینه و چراغ نامتعارف و استفاده از فرمان‌های کوچک که تسلط راننده را کاهش می‌دهد ممنوع است و با چنین خودروهایی برخورد خواهد شد.

تیونینگ فنی خودرو بر روی بهبود عملکرد مکانیکی و فنی خودرو متمرکز است. این نوع تیونینگ معمولاً شامل ارتقاهای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و دیگر اجزای مکانیکی است. ارتقای موتور ممکن است شامل نصب توربوشارژرها، سوپر شارژرها، اینترکولرها و سیستم‌های اگزوز اسپرت باشد که هدف آنها افزایش قدرت و گشتاور موتور است. فرآیند مذکور با ارتقای قطعات موتور آغاز می‌شود که شامل نصب توربوشارژر یا سوپر شارژر، تغییر سیستم تزریق سوخت، و بهبود سیستم اگزوز برای افزایش قدرت و بهره‌وری است. همچنین، سیستم تعلیق و ترمزها نیز برای بهبود کنترل و ایمنی خودرو تقویت می‌شوند. تغییرات در سیستم انتقال قدرت، مانند نصب کلاچ‌های قوی‌تر و گیربکس‌های پیشرفته‌تر، نیز بخش مهمی از تیونینگ است.

طی سال های اخیر البته تب استفاده از تجهیزات کاملا غیر استاندارد همچون لامپ‌های زنون در خودروها فروکش کرده و در حال حاضر خودروهای دارای چراغ زنون انگشت شمار هستند. اما پلیس با متخلفان همچنان برخورد می‌کند، زیرا چراغ زنونی که به صورت دستی روی هر خودرویی نصب می‌شود، استانداردهای لازم و کافی را ندارد. به همین دلیل هم به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کنند و بالا ببرد، دید او را کور می‌کند. خصوصا چراغ‌های زنون بی‌کیفیت و غیر استاندارد برای راننده مقابل بسیار آزاردهنده و گمراه کننده است و شعاع دید او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین جهت است که جریمه چراغ زنون برای خودروهایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.

بسیاری از افراد تمایل دارند که با تیون کردن ماشین خود، سیستم های ایمنی را بهبود دهند. این روش از طریق نصب ترمز های قوی تر، بهبود سیستم های کنترل پایداری و کنترل جریان هوا در اطراف خودرو انجام می شود. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. نصب ‌آیینه‌های اسپرت و الکترونیکی جمع‌شونده که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

البته، می‌توانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده می‌توانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. چسبندگی ضعیف لاستیک، یعنی چسبندگی ناکافی در جاده، می تواند عواقب کشنده ای داشته باشد. علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند.

قطعات موجود در سیستم خنک کننده اتومبیل شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، فن، تسمه و شیلنگ تشکیل شده است. یکی از راهکاری ارتقای کارکرد سیستم خنک کننده برای مواجهه با صعود غیر معمول دما، شارژ مایع خنک کننده می باشد. اینتر کولر قطعه ای است که هوای تولید شده توسط توربو را خنک می کند و هوای خروجی از توربو توسط کمپرسور داخلی فشرده می شود. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامتر های کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربو شارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند.


بهترین مراکز تیونینگ در ارومیه